Vad är forskarutbildning?
Forskarutbildning vid SLU ger både vetenskapligt arbetssätt, ämneskunskaper och träning av generella förmågor som till exempel skriftlig och muntlig kommunikation samt analytisk förmåga.
Vad är forskarutbildning?
En forskarutbildning innebär att du under några år går kurser och får handledning men också att du ägnar dig åt forskningsprojekt och i vissa fall även undervisning av studenter på grund- eller avancerad nivå, eller annat arbete på institutionen.
Forskarutbildningen är självständig och flexibel. Ditt eget ansvar är betydande. Det är en utbildning med kurser och diverse andra utbildningsmoment, men den liknar ändå i mångt och mycket ett arbete och den största delen av tiden ägnas åt forskningsarbete. Dina handledare hjälper dig att skapa en individuell studieplan vid starten av utbildningen. Planen preciserar utbildningen, och innehåller en tids- och finansieringsplan.
Varje doktorand ska ha en allmän och en individuell studieplan och under utbildningstiden gör vi årliga uppföljningar av den individuella studieplanen.
En doktorand kan antingen antas med målet mot doktorsexamen (vilket är det vanligaste och innebär 240 hp) eller med mål mot licentiatexamen (halva nettostudietiden, 120 hp).
Hur är det att vara doktorand?
Forskarutbildningen är en individuell utbildning. Att vara doktorand är en ganska unik upplevelse som varierar mycket beroende på ämnesområde, hur samarbetet med handledaren fungerar och arbetsmiljön på institutionen. Fördelar som brukar nämnas av många doktorander är bland annat att:
- du får fördjupa dig inom ett ämne som du verkligen brinner för
- du kommer att bli expert inom ditt område och lär dig avancerade forskningsmetoder
- du kommer att bli en del av forskarsamhället och utveckla nätverk med likasinnade.
Utmaningar som många doktorander ställs inför är bland annat den osäkerhet som finns inbyggd i forskningsprojekt (saker och ting går nästan aldrig som planerat från start), tidvis hög arbetsbelastning och prestationskrav.
Avhandling och disputation
Forskningsarbetet som bedrivs under studietiden publiceras på olika sätt och samlas i en avhandling. Avhandlingen är den skriftliga examinationen som ska visa att den blivande doktorn kan redovisa sitt arbete på ett vetenskapligt sätt och har uppnått utbildningsmålen.
Avhandlingen presenteras och försvaras muntligt vid en disputation (eller ett licentiatseminarium om det gäller en licentiatexamen). Detta är ett öppet seminarium där en av fakulteten utsedd expert, opponent, diskuterar och ifrågasätter avhandlingens innehåll. Syftet är att respondenten, den blivande doktorn, med hjälp av sin vetenskapliga kompetens ska diskutera och bemöta frågorna. En betygsnämnd observerar och deltar i diskussionen. Det är nämnden som efteråt bestämmer om respondentens avhandling och muntliga försvar visat att utbildningens mål är uppnådda.
Examen
När alla kurser, avhandling och disputation är godkända så utfärdar universitet en doktorsexamen (eller licentiatexamen) i det forskarutbildningsämne du blivit antagen till.
Kontakt
-
Fakulteternas studierektorer för forskarutbildning
LTV-fakultetens studierektorer för forskarutbildning:
Helene Larsson Jönsson, Alnarp. Tel: 040-415370. Ansvarig för naturvetenskapliga och teknologiska ämnen.
Hanna Fors, Alnarp. Tel: 040-415165. Ansvarig för humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnen.NJ-fakultetens studierektorer för forskarutbildning:
Elisabet Lewan, Uppsala, Tel: 018-67 26 29
Robert Glinwood, Uppsala, Tel: 018-67 23 42S-fakultetens vicedekan för forskarutbildning:
Maja Sundqvist, Umeå. Tel. 090-78 68 273, 0761-36 50 79VH-fakultetens studierektor för forskarutbildning:
Carl-Gustaf Thulin, Uppsala. Tel: 0705-64 53 58För generella frågor om forskarutbildningen vid SLU:
Lotta Jäderlund eller Eva Stening